Szukaj w serwisie
    
   Najwa¿niejsze narzêdzia
Produkty wymagaj±ce CE
- akty prawne, informacje
Wyszukiwarka norm zharmonizowanych
Aktualno¶ci CE
Prenumerata aktualno¶ci
    
   CE - przewodnik
Oznakowanie CE: podstawy prawne, wa¿ne terminy
Oznakowanie CE: paszport na rynki Unii Europejskiej
Jakie wyroby musz± mieæ oznakowanie CE
Krok po kroku do oznakowania CE
    
   Eksperci serwisu
Archiwum pytañ i odpowiedzi
Masz pytania - zwróæ siê o pomoc do Zespo³u Ekspertów
    
   Przewodniki
Maszyny
Emisja ha³asu
Sprzêt niskonapiêciowy
Urz±dzenia ci¶nieniowe
¦rodki ochrony indywidualnej
    
   Zamówienia publiczne
Aktualno¶ci
Komentarze
Kwartalnik
 
Forum
    

  Aktualno¶ci CE
 
Trudny orzech do zgryzienia
Warunki stawiane wykonawcom
 
Z du¿ym zainteresowaniem przeczyta³em opublikowane na ³amach „PZP” rozwa¿ania Prezesa Regionalnej Izby Gospodarczej w Trzciance na temat stawiania przez zamawiaj±cych subiektywnych warunków podmiotowych w przetargu nieograniczonym („Przyk³ad idzie z góry”). Temat to trudny i wywo³uj±cy wiele emocji.

Pragnê do³±czyæ siê do dyskusji na temat mo¿liwo¶ci stosowania przez zamawiaj±cych warunków podmiotowych a tak¿e sposobu ich opisywania, zaznaczaj±c, i¿ poni¿sze stanowi jedynie prezentacjê moich osobistych pogl±dów na ten temat.
 
Warunki udzia³u w postêpowaniu.

Tytu³em wprowadzenia, zasadnym wydaje siê wyja¶nienie pojêcia „warunki udzia³u w postêpowaniu”, którym pos³uguje siê ustawodawca (art. art. 22 ust. 2, 24 ust. 1 pkt 10 Pzp). W ustawie nie spotkamy siê natomiast z pojêciem „warunków podmiotowych”. Wyra¿enie to jest wyra¿eniem potocznym, którym do¶æ powszechnie zwykli¶my siê pos³ugiwaæ. Oba zwroty oznaczaj± jednak to samo. A zatem, przez „warunki udzia³u w postêpowaniu” („warunki podmiotowe”) nale¿y rozumieæ warunki okre¶lone przez ustawodawcê w art. 22 ust. 1 oraz art. 24 ust. 1 i 2 Pzp, których spe³nienie, pod rygorem wykluczenia, jest wymagane od ka¿dego wykonawcy przystêpuj±cego do postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 22 ust. 1 Pzp o udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê wykonawcy, którzy:
1) posiadaj± uprawnienia do wykonania okre¶lonej dzia³alno¶ci lub czynno¶ci, je¿eli ustawy nak³adaj± obowi±zek posiadania takich uprawnieñ,
2) posiadaj± niezbêdn± wiedzê i do¶wiadczeniem oraz potencja³ techniczny, a tak¿e dysponuj± osobami zdolnymi do wykonywania zamówienia,
3) znajduj± siê w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniaj±cej wykonanie zamówienia,
4) nie podlegaj± wykluczeniu z postêpowania o udzielenie zamówienia (okoliczno¶ci skutkuj±ce wykluczeniem okre¶la art. 24 ust. 1 i 2).
 
Powy¿sze przepisy, maj± charakter bezwzglêdnie obowi±zuj±cy, co oznacza, i¿ zamawiaj±cy nie ma mo¿liwo¶ci odst±pienia od ¿±dania spe³nienia wymogów nimi okre¶lonych. Na powy¿sze wskazuje zarówno brzmienie art. 22 ust. 1 jak i bezwzglêdny obowi±zek wykluczenia przez zamawiaj±cych wykonawców, którzy nie spe³niaj± warunków podmiotowych (art.24 ust. 1 pkt 10 Pzp).

Odstêpstwo takie dopuszczalne jest tylko i wy³±cznie w okoliczno¶ciach okre¶lonych w ustawie Prawo zamówieñ publicznych b±d¼ te¿ na podstawie odrêbnych aktów normatywnych. Przyk³adowo, jest to mo¿liwe w stosunku do zamówieñ na dostawy wody, odprowadzanie ¶cieków, dostawy energii elektrycznej, gazu, ciep³a, powszechne us³ugi pocztowe, us³ugi przewozu kolejowego (art. 67 ust. 4 Pzp). Wy³±czenie stosowania art. 24 ust. 1 pkt 3 Pzp przewiduje równie¿ ustawa z dnia 7 pa¼dziernika 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemys³owego potencja³u obronnego i modernizacji technicznej Si³ Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
w stosunku do spó³ek przemys³owego potencja³u obronnego.

Z powy¿szego wynika zatem, i¿ zamawiaj±cy nie maj± mo¿liwo¶ci zawê¿ania okre¶lonego ustaw± katalogu warunków jak i nie mog± tych warunków rozszerzaæ. Za niedopuszczalne nale¿y zatem uznaæ udzielanie zamówieñ publicznych wykonawcom, którzy nie spe³niaj± warunków okre¶lonych w art. 22 ust. 1 oraz art. 24 ust. 1 i 2 Pzp, jak te¿ wykluczanie z postêpowañ wykonawców, którzy warunki okre¶lone ustaw± spe³niaj±.

Co najmniej niezrozumia³y jest ustanowiony przez ustawodawcê w art. 22 ust. 2 ustawy zakaz okre¶lania warunków udzia³u w postêpowaniu o udzielenie zamówienia w sposób, który móg³by utrudniaæ uczciw± konkurencjê, a tak¿e nakaz opisywania w SIWZ oraz og³oszeniu o zamówieniu warunków udzia³u w postêpowaniu (art. 36 ust. 1 pkt 8, art. 41 pkt 7 Pzp). Skoro bowiem warunki udzia³u w postêpowaniu okre¶lone s± ustawowo i nie ma w tym zakresie mo¿liwo¶ci ich modyfikacji, to tym samym niemo¿liwe jest ich okre¶lenie przez zamawiaj±cego w sposób utrudniaj±cy uczciw± konkurencjê. Podobnie z nakazem opisywania warunków udzia³u w postêpowaniu. Skoro sam ustawodawca okre¶li³ warunki udzia³u w postêpowaniu, to w jaki sposób zamawiaj±cy ma te warunki opisaæ w SIWZ lub og³oszeniu o zamówieniu.

De lege ferenda nale¿y postulowaæ o wprowadzenie jednoznacznych zapisów w ustawie wy³±czaj±cych te rozbie¿no¶ci. Postulat ten wydaje siê tym bardziej s³uszny, i¿ obecne brzmienie przepisów wprowadza mo¿liwo¶æ odmiennej interpretacji, ni¿ powy¿ej przeze mnie zaprezentowana. Mo¿na by³oby bowiem doj¶æ do wniosku, i¿ ustawodawca wprowadzi³ mo¿liwo¶æ modyfikacji przez zamawiaj±cego warunków udzia³u w postêpowaniu. Takie rozumienie przepisów, moim zdaniem b³êdne, mog³oby prowadziæ do powstawania zjawisk patologicznych przy udzielaniu zamówieñ publicznych. £atwo sobie wyobraziæ sytuacjê wprowadzania przez zamawiaj±cych dodatkowych, nieobiektywnych warunków udzia³u w postêpowaniu, które jest w stanie spe³niæ tylko „wybrana” grupa wykonawców, czy te¿ pomijanie warunków, których „zaprzyja¼niony” wykonawca nie jest w stanie spe³niæ. Ju¿ z tego wzglêdu nale¿y opowiedzieæ siê za zamkniêtym i bezwzglêdnie obowi±zuj±cym katalogiem warunków wymaganych od wykonawców ubiegaj±cych siê o zamówienie publiczne.
Stosownie do tre¶ci art. 44 ustawy, ka¿dy wykonawca przystêpuj±c do udzia³u w postêpowaniu o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego, ma obowi±zek z³o¿yæ o¶wiadczenie o spe³nianiu warunków udzia³u w postêpowaniu. Taki obowi±zek zachodzi równie¿ w postêpowaniach prowadzonych w trybie przetargu ograniczonego (art. 48 ust. 2 pkt 7), negocjacji z og³oszeniem (art. 56 ust. 2 pkt 7), wolnej rêki (art. 68), zapytania ocenê (art. 73 w zw. z art. 44), aukcji elektronicznej (art. 75 ust. 2 pkt 10). Obowi±zku z³o¿enia o¶wiadczenia o spe³nieniu „warunków podmiotowych” ustawodawca nie przewidzia³ wprost w postêpowaniu prowadzonym w trybie negocjacji bez og³oszenia, jednak¿e moim zdaniem a contrario, taki obowi±zek wynika z tre¶ci art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy.
Opis oceny spe³niania warunków.

Od warunków udzia³u w postêpowaniu wyra¼nie nale¿y odró¿niæ opis sposobu dokonywania oceny spe³niania warunków. Tak jak ju¿ wspomnia³em wcze¶niej, warunki udzia³u w postêpowaniu zosta³y wyliczone przez ustawodawcê. Okre¶lono je jednak w sposób generalny, maj±cy zastosowanie do wszystkich zamówieñ publicznych. Tymczasem, zamówienia publiczne udzielane przez zamawiaj±cych ró¿ni± siê od siebie zasadniczo, choæby ze wzglêdu na warto¶æ, rodzaj przedmiotu zamówienia, czy te¿ zakres. Tym samym, okre¶lone przez ustawodawcê w sposób generalny warunki musz± podlegaæ konkretyzacji w danym postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Przyk³adowo, w postêpowaniu na ¶wiadczenie us³ug komunikacji miejskiej bezwzglêdnie wymagane bêdzie zezwolenie w zakresie przewozu osób, a wykonawca, który takiego zezwolenia nie bêdzie posiada³ nie spe³ni warunku okre¶lonego w art. 22 ust. 1 pkt 1 Pzp i zostanie wykluczony. Natomiast brak takiego zezwolenia w postêpowaniu na ¶wiadczenie us³ug wywozu ¶mieci komunalnych nie bêdzie niós³ takiego skutku. Inaczej bêdzie oceniane spe³nianie warunku zdolno¶ci finansowej zapewniaj±cej wykonanie zamówienia publicznego o warto¶ci 10 tys. Euro, a inaczej w postêpowaniu o warto¶ci 1 000 000 Euro. Zamawiaj±cy w powy¿szych postêpowaniach o zamówienie publiczne odmiennie bêdzie móg³ oceniaæ tego samego wykonawcê ubiegaj±cego siê o zamówienia publiczne. Nie zawsze bowiem wykonawca posiadaj±cy zdolno¶æ realizacji pierwszego zamówienia, bêdzie legitymowa³ siê tak± zdolno¶ci± w drugim postêpowaniu.

Konkretyzacji spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu s³u¿y opis sposobu dokonywania oceny spe³niania warunków. W przeciwieñstwie do warunków udzia³u, ich opis okre¶lony jest przez
zamawiaj±cego.

Nale¿y przy tym zwróciæ uwagê na zmianê w regulacji dotycz±cej oceny spe³niania warunków. Uchylona z dniem 2 marca 2004 r. ustawa z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych pos³ugiwa³a siê pojêciem „kryteria oceny spe³niania warunków”, natomiast obecnie obowi±zuj±ca ustawa – „opis sposobu oceny spe³niania warunków”. Zmiana ta, choæ z pozoru b³aha, wydaje siê byæ bardzo istotna. Poprzez „kryterium” nale¿y rozumieæ bowiem „miernik s³u¿±cy za podstawê oceny; cechê ze wzglêdu na któr± dokonujemy podzia³u” (Komputerowy s³ownik jêzyka polskiego PWN). Znaczenie wyra¿enia „kryterium” wskazywa³a zatem na konieczno¶æ „sztywnego” okre¶lania przez zamawiaj±cego oceny spe³niania warunków, z regu³y wyra¿onego za pomoc± warto¶ci liczbowej (dysponowanie dziesiêcioma pracownikami, wykonanie trzech podobnych zamówieñ itp.). Tymczasem obecne brzmienie, a wiêc „opis sposobu oceny spe³niania warunków” nie wyklucza wprawdzie mo¿liwo¶ci pos³ugiwania siê kryteriami, jako jednym ze sposobów oceny spe³niania warunków, ale wydaje siê równie¿ dopuszczaæ inne sposoby dokonywania tej oceny przez zamawiaj±cego (Inaczej wydaje siê rozumieæ, moim zdaniem b³êdnie, R. Szostak, Warunki ubiegania siê o zamówienia publiczne „Zamówienia publiczne. Doradca.”, z. nr 8 z 2004 r., s. 10).
Dokonanie przez zamawiaj±cego opisu oceny spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu o zamówienie publiczne jest konieczne do prawid³owego przeprowadzenia postêpowania o zamówienie publiczne. Ustawodawca jednoznacznie na³o¿y³ na zamawiaj±cego obowi±zek opisu oceny spe³niania warunków, zarówno w og³oszeniu o zamówieniu (art. 41 pkt 7), jak i specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 36 ust. 1 pkt 8). Za bezpodstawne nale¿y zatem uznaæ twierdzenie o niedopuszczalno¶ci okre¶lania przez zamawiaj±cego opisu (kryteriów) oceny spe³niania warunków. Wrêcz przeciwnie, brak opisu oceny spe³niania warunków by³by naruszeniem ustawy. Pogl±d odmienny, moim zdaniem b³êdny, wydaje siê prezentowaæ Prezes Izby Gospodarczej w Trzciance w swoim artykule na ³amach „PZP”.
Nie mo¿na równie¿ zgodziæ siê z twierdzeniem Prezesa Izby, i¿ opis (kryteria) oceny spe³niania warunków odbieraj± prawo startu w nieograniczonych przetargach publicznych, czy te¿ pozbawiaj± wiêkszo¶æ oferentów mo¿liwo¶ci zostania w ogóle oferentem.
 
Ka¿dy mo¿e startowaæ

W ¶wietle art. 39 ustawy, w przetargu nieograniczonym oferty swe mog± sk³adaæ wszyscy zainteresowani wykonawcy. Okre¶lenie przez zamawiaj±cego opisu oceny spe³niania warunków w ¿aden sposób nie pozbawia wykonawców prawa z³o¿enia oferty w przetargu nieograniczonym. Ka¿dy wykonawca ma prawo z³o¿yæ sw± ofertê w przetargu nieograniczonym, a zamawiaj±cy tego prawa ograniczyæ czy te¿ wy³±czyæ nie mo¿e.
 
Nie ka¿demu jednak wykonawcy zamawiaj±cy mo¿e udzieliæ zamówienia publicznego, lecz tylko takiemu, który spe³nia warunki udzia³u w postêpowaniu. Ocena tego, czy zamawiaj±cy spe³nia warunki dokonywana jest ju¿ po z³o¿eniu ofert, a nie przed.

Nale¿y równie¿ zwróciæ uwagê na z definicjê legaln± wykonawcy, przez którego nale¿y rozumieæ osobê fizyczn±, osobê prawn± albo jednostkê organizacyjn± nieposiadaj±c± osobowo¶ci prawnej, która m.in. ubiega siê o udzielenie zamówienia publicznego lub z³o¿y³a ofertê (art. 2 pkt 11 Pzp). Okre¶lenie opisu oceny spe³niania warunków wymaganych od wykonawców w ¿aden sposób nie wp³ywa na jego status wykonawcy.

Opis sposobu dokonywania oceny spe³niania warunków polega na okre¶leniu przez zamawiaj±cego przejrzystych przes³anek, jakimi bêdzie siê kierowa³ przy podejmowaniu decyzji dotycz±cych spe³niania warunków okre¶lonych w art. 22 ust. 1 Pzp. Dokonywanie takiego opisu ma pomóc zamawiaj±cemu w wy³onieniu wykonawców zdolnych do realizacji zamówienia, a tym samym ograniczeniu mo¿liwo¶ci powstania sytuacji, w której wykonawca nie bêdzie w stanie wykonaæ zamówienia lub wykonaæ zamówienia z nale¿yt± staranno¶ci±. Opis oceny spe³niania warunków s³u¿y równie¿ wykonawcom w dokonywaniu oceny prawid³owo¶ci czynno¶ci zwi±zanych z ocen± spe³niania warunków. Opis oceny spe³niania warunków stanowi bowiem dla zamawiaj±cego wi±¿±ce przes³anki jakimi jest obowi±zany kierowaæ siê przy dokonywaniu takiej oceny. Brak opisu sposobu dokonywania oceny spe³niania warunków (pomijaj±c ju¿ to, i¿ stanowi³by naruszenie ustawy) prowadzi³by do dowolno¶ci w ocenie spe³niania warunków przez wykonawców, a zarazem stwarza³by mo¿liwo¶æ podejmowania decyzji arbitralnych, naruszaj±cych interes faktyczny i prawny poszczególnych wykonawców. Moim zdaniem, opis oceny spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu stanowi gwarancjê prawid³owo¶ci decyzji podejmowanych przez zamawiaj±cych.

Nale¿y jednak¿e zaznaczyæ, i¿ opis oceny spe³niania warunków powinien byæ sformu³owany w sposób obiektywy, podyktowany np. zakresem czy te¿ zaawansowaniem technologicznym zamówienia, którego realizacja wymaga od wykonawcy posiadania odpowiedniego do¶wiadczenia, wiedzy, czy tez potencja³u ekonomicznego, technicznego lub finansowego. Opis oceny spe³niania warunków powinien byæ zatem odpowiedni do specyfiki zamówienia i nie mo¿e prowadziæ do naruszenia zasad okre¶lonych w ustawie, m.in. zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania (art. 7). W tym te¿ znaczeniu nale¿a³oby rozpatrywaæ zakaz ustanowiony w art. 22 ust. 2 Pzp, a wiêc nie zakaz okre¶lania warunków udzia³u w postêpowaniu w sposób naruszaj±cy zasadê uczciwej konkurencji (warunki s± okre¶lone ustawowo), lecz zakaz okre¶lania sposobu oceny spe³niania warunków w sposób naruszaj±cy zasadê uczciwej konkurencji. Inaczej mówi±c, postawione przez zamawiaj±cego kryteria podmiotowe winne rzeczywi¶cie ¶wiadczyæ o tym, wszyscy wykonawcy je spe³niaj±cy daj± rêkojmiê nale¿ytego wykonania zamówienia, natomiast w stosunku do wykonawców ich niespe³niaj±cych zachodzi prawdopodobieñstwo, i¿ nie bêd± w stanie zrealizowaæ danego zamówienia.

Zamawiaj±cy, okre¶laj±c opis sposobu oceny spe³niania warunków, jest zwi±zany zakresem warunków okre¶lonych art. 22 ust. 1 Pzp oraz zakresem dokumentów okre¶lonych rozporz±dzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie rodzajów dokumentów potwierdzaj±cych spe³nianie warunków udzia³u w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jakich mo¿e ¿±daæ zamawiaj±cy od wykonawcy (Dz. U. Nr 71, poz. 645).

 
Zamawiaj±cy nie mo¿e zatem stawiaæ innych kryteriów, ni¿ tylko te, które mog± ¶wiadczyæ o spe³nieniu warunków okre¶lonych ustaw±. Moim zdaniem, zamawiaj±cy nie mo¿e równie¿ okre¶laæ kryteriów, których spe³nienia nie da siê zweryfikowaæ na podstawie dokumentów, okre¶lonych rozporz±dzeniem.

W praktyce ustalenie obiektywnych kryteriów podmiotowych okazuje siê bardzo trudne. Tak ju¿ wcze¶niej wspomnia³em, nie da siê ustawowo okre¶liæ jednoznacznych kryteriów (opisu), które mog± mieæ zastosowanie do wszystkich postêpowañ o udzielenie zamówienia. Jest to bowiem czynnik bardzo zindywidualizowany, w du¿ym stopniu uzale¿niony od przedmiotu zamówienia i jego zakresu. Trudno jest te¿ ca³kowicie wykluczyæ w tym przypadku rolê czynnika subiektywnego przy dokonywaniu ocen okre¶lonych kryteriów, zarówno u zamawiaj±cych jak i wykonawców, (mo¿e to byæ zwi±zane np. z posiadanym przez te osoby do¶wiadczeniem zawodowym). Nie bez powodu zatem, okre¶lenie kryteriów oceny spe³niania warunków (opisu oceny spe³niania warunków) oraz ocena podmiotów pod wzglêdem spe³niania tych kryteriów jest jedn± z najczêstszych przyczyn sk³adania przez wykonawców protestów i odwo³añ
 
¦rodki ochrony prawnej

W tym miejscu nale¿y bowiem zauwa¿yæ, i¿ w przypadku sprzecznego z prawem ustalenia przez zamawiaj±cego kryteriów oceny spe³niania warunków (opisu spe³niania warunków), wykonawcom przys³uguj± ¶rodki ochrony prawnej w postaci protestu, odwo³ania i skargi (Dzia³ VI ustawy). Powy¿sze ¶rodki przys³uguj± tak¿e organizacjom zrzeszaj±cym wykonawców, wpisanym na listê prowadzon± przez Prezesa Urzêdu (art. 179 ust. 2 Pzp). W mojej opinii, przewidziane ustaw± ¶rodki ochrony prawnej, stanowi± skuteczn± gwarancjê ochrony praw wykonawców ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia publicznego.
 
Orzecznictwo zespo³u arbitrów oraz S±du Okrêgowego w Warszawie potwierdza bowiem wyra¿ony wcze¶niej pogl±d o mo¿liwo¶ci okre¶lania kryteriów oceny spe³niania warunków (opisu sposobu spe³niania warunków), o ile sformu³owane s± one w sposób obiektywy nie naruszaj±cy zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania.

W jednym z wyroków S±d Okrêgowy w Warszawie wyrazi³ pogl±d: „Kryteria kwalifikacji wykonawców powinny byæ obiektywne (mierzalne), nie dyskryminacyjne, nie ograniczaj±ce konkurencji” (wyrok SO z dnia 16 grudnia 2002 r., sygn. akt: V Ca 1375/02). W innym wyroku S±d stwierdzi³: „Narusza tê zasadê [zasadê uczciwej konkurencji] sam fakt ra¿±co nieadekwatnego dla wielko¶ci przedmiotu zamówienia okre¶lenia wymaganego od oferentów rocznego pu³apu przerobu, który eliminuje wszystkich nie spe³niaj±cych tego wymogu. Interes prawny w zmianie takiego zapisu ma ka¿dy z oferentów, który poprzez ten warunek zosta³by wykluczony z przetargu” (wyrok SO z dnia 26 lutego 2003 r., sygn. akt: V Ca 221/03).

Na zadane przez Prezesa Izby pytanie dotycz±ce mo¿liwo¶ci podejmowania arbitralnych decyzji przez zamawiaj±cych, odpowied¼ jest oczywista – nie jest to dopuszczalne. Takie te¿ stanowisko prezentuje Urz±d Zamówieñ Publicznych w pi¶mie z dnia 6 maja 2004 r. (znak: UZP/DP/O-JSA/ZP/25433/12719/04) – „Odpowiadaj±c zatem na zadane przez Spo³ecznego Rzecznika Przedsiêbiorców pytanie, czy dopuszczalnym jest stawianie przez zamawiaj±cych subiektywnie ukierunkowanych warunków wstêpnych nie posiadaj±cych umocowania ustawowego wy³±czaj±cych okre¶lony kr±g przedsiêbiorców z mo¿liwo¶ci ubiegania siê o udzielenie zamówienia publicznego, oczywi¶cie nale¿y udzieliæ odpowiedzi przecz±cej – jest to niedopuszczalne. Ustawa dopuszcza bowiem stawianie kryteriów obiektywnych, zgodnych z zasadami równego traktowania i uczciwej konkurencji, maj±cych na wzglêdzie charakter i zakres udzielanego zamówienia, które prowadz± do obiektywnej weryfikacji zdolno¶ci wykonawców pod wzglêdem ich zdolno¶ci do nale¿ytego wykonania zamówienia publicznego.” Powy¿szy cytat przeczy twierdzeniu Prezesa Izby o tym, i¿ „nieprawid³owe praktyki zamawiaj±cych spowodowane s± g³ównie stanowiskiem powy¿szego Urzêdu [Zamówieñ Publicznych], który wprost stwierdza, ¿e stawianie subiektywnych warunków wstêpnych dotycz±cych cech podmiotowych oferenta, wy³±czaj±cych okre¶lon± kategoriê potencjalnych dostawców lub wykonawców bez uzasadnionej przyczyny jest co najmniej dozwolone.”
 
Jacek Sadowy, naczelnik Wydzia³u Opinii Prawnych Urzêdu Zamówieñ Publicznych
 
Dalsze informacje...

2004-12-05 Instytut Zamówieñ Publicznych
Powrót


   Patronat




 
   Partnerzy serwisu
 
   Pomó¿ nam tworzyæ
   serwis oznaczenie-ce.pl

oceñ serwis i jego
   narzêdzia
podpowiedz co nale¿y
   zmieniæ, a co warto
   kontynuowaæ

Wpisz swoje uwagi
i prze¶lij je do nas
Twój e-mail:
 
 
 
Promujemy:
www.na-mazurach.pl - czarter jachtów na Mazurach, mazurska prognoza pogody, Mazury - przewodnik, mapa Mazur
www.karta-rabatowa.pl - ¯eglarska Karta Rabatowa: czarter jachtów na Mazurach, czarter jachtów morskich, rejsy morskie, szkolenia ¿eglarskie